Monthly Archives: June 2014

22 juni Het heeft even kunnen bezinken!

Een zes dagen later besef je de zin en onzin van internet en alles wat er over een tocht naar Santiago beschreven wordt. Dit wordt dan ook een kritische kanttekening want er is dus meer onzin te vinden dan waarheid. Zeker is dat je ongetraind niet op pad moet gaan en heel goed moet weten waar je aan begint. Een makkelijke tocht zal het voor de doorsnee fietser niet zijn maar door ervaring leer je! Dan de beroemde Sweertman boekjes…..die kunnen wat mij betreft in de prullenbak want waar de beste man ooit het idee vandaan heeft gehaald om mensen kilometers om te laten rijden? Ook ben ik er van  overtuigd dat de fietser een zwaardere camino heeft dan de wandelende pelgrim want deze blijft vaak laag waar de fietser een 7-11 % de hoogte in moet. Voor de fietser (zeker als je zelf voor je slaapmogelijkheid zorgt) is het behoorlijk lastig om de stempels bijeen te krijgen op de laatste 200 km. Veel herbergen en refuges zijn pas laat in de middag of pas laat op de avond geopend, dus op tijden dat de gemiddelde fietser al van de weg is.  Een mooi voorbeeld hiervan is de Herberg in Logrono die al vroeg in de middag open zou zijn en toen ik er heen liep pas om 20.00 uur open ging, ik bedoel maar …. dat soort dingen loop je tegenaan.  Maar ik blijf wel zeggen…Frankrijk en Spanje zijn fantastische fietslanden want ondanks de vaak drukke wegen, er is geen auto die vlak langs je heen scheert (hier staat dus gewoon 3 maanden rijontzegging op!) maar iedereen passeert je met 1,5 meter ruimte!
Het was mijn Camino, een droom die na 7 jaar in vervulling is gegaan al denk ik dat er nog steeds mensen zullen zijn en die zullen er ook altijd blijven,die overlopen van negativiteit en denken dat je met Diabetes en PTSS dit niet zou kunnen doen en niet zou moeten doen!! Ik heb het tegendeel bewezen het is heel goed mogelijk!  Als laatste wil ik mijn man bedanken  voor de ondersteuning onderweg! (het eten en drinken was super) Judith voor de verzorging thuis, R&A sports & swimming voor het meedenken in de wintermaanden toen buiten fietsen geen optie was en het bieden van alle mogelijkheden en natuurlijk Martijn zonder wie ik nooit zo ver was gekomen om deze tocht te kunnen doorstaan! Echt voor ieder van jullie geldt: “Jullie zijn TOPPERS!!!”  Daarnaast natuurlijk de sponsors helaas is de opbrengst magertjes …net 400 euro maar er kan nog gedoneerd worden!

IMG-20140616-00048

Posted in De tocht | Leave a comment

Dag 23 16 juni Palas del Rei – Santiago

Vroeg op want het begint al behoorlijk warm te worden en er zitten nog een paar behoorlijke klimmen in deze dag en daarna de afdaling richting mijn einddoel Santiago de Compostela. Tijdens mijn ontbijt zie ik de eerste wandelaars uit de refuges vertrekken met het verstand op nul  en die onderhand bekende dwalende blik in hun ogen. De klimmetjes zijn pittig maar o, die afdalingen maken een hoop goed ….met 40 km per uur weer naar beneden dus dat gaat helemaal goed komen! Ondertussen had ik al uitgevonden dat er een makkelijker weg naar de stad is dan het routeboekje aangeeft dus eerst gezamelijk de auto wegbrengen en dan nog even 2 km naar de Kathedraal lopen om de eind stempel en de Compostela halen.  Op de trappen van de Kathedraal kwam ik de man uit Beieren van de Hanomag weer tegen die ook vandaag in Santiago was aangekomen.  De stempels werden gecontroleerd en de Compostela uitgeschreven, daarnaast kreeg ik ook nog het officiële bewijs dat ik van Blaricum naar Santiago was gereden, mooier kun je het niet treffen!
IMG-20140616-00033

IMG-20140616-00032

IMG-20140616-00037

Hierna nog een bezoek gebracht aan de Kathedraal om het grootste wierookvat ter wereld te aanschouwen en een bezoek te brengen aan de crypte van de H. Jacobus.
IMG-20140616-00040
IMG-20140616-00047

Hierna weer in de warmte naar de camper gaan lopen en ook nog even gaan wegen bij een apotheek! Jippie 87 kg dat gaat nog beter dan verwacht! Toen ik  de eerste dagen onderweg was kreeg ik een SMS’je vanuit Nederland hoe het ging en toen liet ik al doorschemeren dat het een makkie was en nu 23 dagen later, denk ik er eigenlijk nog steeds hetzelfde over. Natuurlijk waren er wel de zware dagen zeker de laatste 2 en dag 14, was een korte rit maar ik heb iedereen op de fiets wel naar adem zien snakken!  Ik heb het geluk gehad dat ik veel tijd in mijn voorbereiding heb geïnvesteerd en daardoor de hele tocht moeiteloos kon volbrengen!

Posted in De tocht | Leave a comment

Dag 22 15 juni Valcarce- Palas del Rei

Ponferrada bood geen plaats om te slapen  en ik vond het ook een vreselijk stadje! De volgende plek waar een camping lag kon je geen camper kwijt omdat het hek hooguit 2 meter doorrijhoogte had! De nacht hadden we dus doorgebracht op een parkeerplaats in Valcarce en dat werd dus ook de start van vandaag! Vroeg op en een hele zware klim die eerst 6-7% was en later 12% haalde naar O Cebreiro maar wat een prachtige uitzichten!  Maar wel naar 1390 meter!
IMG-20140615-00029SAMSUNGSAMSUNG

De pater die in O Cebreiro klaar zat om een stempel te geven had voor iedereen even een praatje, waar je vandaan kwam en of je al lang onderweg was?
Na O Cebreiro kwamen er eerst een paar kleine dalingen en klimmetjes om daarna met zeg maar een rotvaart verder naar beneden te gaan 40 km per uur was niets! Dit hield dus tevens in dat ik weer de route bij kon gaan stellen en als eindpunt van de dag voor Palas del Rei koos!  Maar ja campings kun je hier onmogelijk vinden dus naar de Gemeentelijke Refuge een prachtige plek in de schaduw om te overnachten. ‘s- Avonds aan het rekenen geslagen want dit hield tevens in dat Santiago de volgende ochtend al bereikt zou worden!

Posted in De tocht | Leave a comment

Dag 21 14 juni Astorga-Ponferrada

Route 2.361.375 – powered by www.bikemap.net
Weer een vreselijk warme dag met 30C dus na een korte nacht….tja voetbal kijken toch weer om 5 uur op om de hitte een beetje voor te blijven. Helaas schijnt de zon toch op je stuurtas, gevolg: Batterij van mijn telefoon meer dan voor de helft leeg en mijn fototoestel helemaal leeg! Balen als je boven op bij Cruz de Ferro bent!
Posted in De tocht | Leave a comment

Dag 20 13 juni Carrion de los condes- Mansilla de las Mulas

Route 2.361.337 – powered by www.bikemap.net

Vandaag weer vroeg op de fiets, vreselijk warm sowieso als je verplicht bent een helm te dragen maar ik moet wel zeggen Frankrijk en Spanje zijn voor mij de fietslanden bij uitstek!  In Nederland zouden ze er zeker eens een voorbeeld aan moeten nemen dat een fietser door een auto ontwijkt wordt met een een afstand van 1,5 meter. Wat hebben we vandaag beleeft? Eigenlijk te veel om op te noemen maar laten we bij het begin beginnen: Wat erg opvalt is dat je veel ongetrainde wandelaars en fietsers ziet….ze zijn ergens aan begonnen maar weten niet waar aan! vanochtend 2 Spanjaarden de P in omdat ik ze tijdens een klimmetje vrolijk voorbij ging terwijl ze hijgend en puffend omhoog gingen met een gezicht op onweer!  De dorpjes, als je al van dorpjes kunt spreken zijn oud en je waant, je af en toe in een Mexicaanse western zeker als je 2 pelgrims met paarden tegenkomt. Een bakker kom je in dit soort gebieden niet tegen dus inventief zijn een brood halen in een lokale dorpskroeg! Om 11 uur zat ik dus al aan mijn lunch omdat ik a. vroeg was gaan fietsen en b. voor de ergste hitte van de weg af wilde zijn! Na de lunch op weg naar Reliegos, waar het bekende Cafe Elvis is. Als je Reliegos binnen rijd zie je met grote letters op een gevel staan           ——–> 200 meter en ja hoor vanuit de hoogte …..geweldig…… weer iets wat je alleen op foto’s hebt gezien, in het echt! Morgen gaan we naar Ponferrada de bergen weer in! Misschien wel met de vlag op de bagagedrager? Die is trouwens toch al leeg want wat je niet mee hoeft te nemen weegt ook niets!                                                                           Foto2041A

Posted in De tocht | Leave a comment

Dag 19 12 juni Tardajos- Carrion de los Condes

Route 2.361.305 – powered by www.bikemap.net
Vanochtend heel vroeg gestart omdat het veel te warm is, maar met een goed stel benen ging ik perfect door het Spaanse land! Veel mooie dingen gezien maar geen wandelaars of fietsers vandaag dus helemaal alleen op een weg waar je in een uur misschien 3 auto’s tegen kwam! Er waren vandaag alleen maar een paar kleine klimmetjes die eigenlijk geen naam mochten hebben al gaf de hoogtemeter iets heel anders aan want het zou toch klimmen zijn naar een 800 meter. Even na het middaguur kwam ik aan in Carrion de los Condes, een leuk klein dorpje met een rustige camping waar de eigenaar ons een leuke plek in de schaduw gaf en ook gelijk kwam met de code voor de wifi. Later in de middag even het dorpje wezen verkennen via een prachtig park. Na het avondeten worden we nu weer verrast door een onweersbuitje!
Foto2036ASAMSUNG
Posted in De tocht | Leave a comment

Dag 18 11 juni Sta Domingo- Barrios de Colina

Route 2.359.666 – powered by www.bikemap.net
Soms heb je van die dagen dat je echt speciale dingen onderweg tegenkomt en dan heb ik het zeker niet over de wandelaars( die 9 van de 10 keer als  een kip zonder kop rondlopen) of de doorsnee fietser. De vreemdste dingen die ik ondertussen tegen ben gekomen waren mensen op de tandem, een man die met 2 dikke touwen iemand in een rolstoel over de camino liep te trekken en vandaag een man uit Beieren die al net zo lang als ik onderweg is alleen dan vanuit München met een caravan en een Hanomag tractor (uit 1951) ervoor. De tractor kan niet harder dan 30 km per uur en hij is via Zwitserland, Frankrijk ook op de Camino Frances terecht gekomen. Onderweg had ik al een leuke foto kunnen maken maar op de Camping aan de Zuidkant van Burgos kwam ik hem weer tegen.

hanomagcarvan

Der Weg, ist das Ziel staat achterop de caravan, een spreuk die klinkt als een klok!

Posted in De tocht | Leave a comment

Dag 17 10 juni Logrono- Sta Domingo de Calzada

Route 2.359.653 – powered by www.bikemap.net
Een fantastische fietsdag door het Spaanse land, vol afwisseling van korenvelden, olijfbomen en wijngaarden. De temperatuur was redelijk in vergelijking tot de dag ervoor. De allergrootste verrassing was zeker Sta. Domingo, een rustig standje met een prachtige Kathedraal, bekend om zijn haantjes in de Kerk! (Het verhaal hierover zal ik bijvoegen als ik weer thuis ben!) Ook Henk uit Apeldoorn was bij de Kathedraal.
De dag werd afgesloten met een fikse onweersbui met hagelstenen zo groot als een knikker! De nacht bracht nog wat lichte aardschokjes!

Posted in De tocht | Tagged , , | Leave a comment

Dag 16 9 juni Estella – Logrono

Route 2.350.009 – powered by www.bikemap.net
Vanochtend vroeg stond ik dus al een bidon te vullen in Irache! Wat een klein straaltje komt er uit dat kraantje!
Irache
Tijdens de stop in Los Arcos even een stempel halen en werd ook aangesproken door een andere fietser, Henk uit Apeldoorn, die de Camino opgepakt had in Maastricht! Samen even gezellig een bakkie gedaan.  Daarna in 32C zonde schaduw door het Spaanse land naar Logrono, een paar maanden geleden nog een plaats in google maps en nu de stad waar ik in de middag doorheen loop om een stempel te halen. Helaas zijn alleen de kroegen open want het is St. Bernabe!
ooievaars
Ooievaars aan de Ebro in Logrono!
Posted in De tocht | Leave a comment

Dag 14 6 juni St. Jean Pied de Port -Roncevalles- Burguette

Route 2.349.874 – powered by www.bikemap.net

Happy Birthday to me! Jarig en dat op zwaarste dag van de Camino! Na een goed ontbijt stond er nog iets anders op het menu…de  Pyreneeën! Om 7.30 uur op de fiets richting “de hoge jongens” Vanuit het dorp ging het snel en voorspoedig bergop en om 8.15 uur reed ik Spanje in!  De eerste rust had ik gepland staan in ValCarlos een klein dorpje net over de grens…helaas het hele dorp was in rep en roer vanwege festiviteiten dus een kop koffie of wat dan ook kon ik vergeten! Dan maar even in een bocht bijkomen met een bidon sportdrank, daarna via Col de Ibaneta richting Roncevalles en ja ..natuurlijk ook weer een stempel en daarna ging het snel bergaf met als eindpunt voor vandaag Burguette! Genoeg voor vandaag, keimoe maar wel voldaan!SAMSUNG